Wiosna 2025, nr 1

Zamów

Recenzje

Sylwia Gawrysiak, „Idziemy” 2017, nr 20

Zasadniczą część książki stanowi jednak podróż po dwóch nurtach ikonografii chrześcijańskiej: coraz bliższym nam świecie ikony oraz uniwersum skomplikowanych związków religii i sztuki w tradycji Zachodu. Publikacja nie omija też […]
Więcej

Joanna Kociszewska, Wiara.pl

Książek o ks. Janie Kaczkowskim, wywiadów książkowych, wydano wiele. Ta rozmowa jednak jest szczególna. To instrukcja obsługi choroby. Ks. Jan Kaczkowski mówi o chorobie i umieraniu z pozycji bardzo szczególnej. […]
Więcej

Wojciech Stanisławski, „Nowe Książki” 2017, nr 5

Dla czytelnika, który dziś sięga po tom pism Marcelego Blütha, jednym z najmocniejszych wrażeń jest bolesny niemal wysiłek, jaki autor wkłada w zrozumienie, co rzeczywiście kryje się za „wielkim przedstawieniem” […]
Więcej

Miłosz Puczydłowski, „Znak” 2016, nr 2

Ks. Draguła łączy kompetencje biblisty i kulturoznawcy. Z uwagą nie tylko śledzi biblijny tekst oraz starożytne komentarze (Ambrożego, Augustyna, Grzegorza Wielkiego), ale przywołuje wiele kanonicznych dzieł kultury (obrazy Caravaggia, Rembrandta) […]
Więcej

Janusz Poniewierski, „Znak” 2016, nr 2

W Polsce ukazało się już sporo książek o papieżu Franciszku, w większości mają one jednak charakter biograficzny. Znaczenie i wyjątkowość pracy kard. Kaspera polega na tym, że jest ona teologiczną […]
Więcej

Wojciech Chmielewski, „Plus minus”, dodatek do „Rzeczpospolitej” z 2–3 stycznia 2016 r.

W dotychczasowej refleksji nad życiem i twórczością Andrzeja Bobkowskiego bez wątpienia brakowało monografii z prawdziwego zdarzenia. Lukę tę w ostatnim czasie wypełnił wspomniany już Maciej Nowak. Książka „Na łuku elektrycznym. […]
Więcej

Krzysztof Niewiadomski, portal histmag.org

Każdy zgoła bohater książki miał za sobą udział w różnych strukturach Polskiego Państwa Podziemnego (cywilnych i wojskowych), każdy na pewnym etapie podjął decyzję o wycofaniu się lub niedołączaniu do powojennego […]
Więcej

Rafał Hetman, CzytamRecenzuje.pl

Byłoby zbyt prosto napisać, że Matywiecki zaraża czytelnika swoją życiową fascynacją, on zaprasza go do swojego niespiesznego i nieistniejącego już świata, pokazuje go, a potem w jakiś magiczny sposób sprawia, […]
Więcej

Małgorzata Urbańska, „Plus Minus” 12-13.12.2015

Biografia Achmatowej opublikowana przez „Więź” jest jedyna w swoim rodzaju: to nie tylko rzetelny i szczegółowo odtworzony obraz życia wielkiej Rosjanki, ale i coś, na co mogła się odważyć tylko […]
Więcej

Lektor, „Tygodnik Powszechny” 2016, nr 49

To medytacyjny esej o mikroświecie, którego już nie ma. Matywiecki wspomina lata własnej pracy, oprowadza nas po kolejnych pomieszczeniach, cytuje historyczne świadectwa, przywołując wojenne dzieje BUW-u. Próbuje też zdefiniować specyfikę […]
Więcej