Wiosna 2021, nr 1

Zamów
-20%

Krytyczna wierność

Jakiego katolicyzmu Polacy potrzebują

  • Oprawa: Broszurowa ze skrzydełkami
  • Liczba stron: 240
  • Format: 135 x 205 mm
  • ISBN: 978-83-62610-54-9

Spis treści

Bp Grzegorz Ryś, Słowo wstępne
Od autora

Kościół w labiryncie wolności

  • Nowe wino i stare bukłaki
  • Słoń a sprawa polska
  • Nasze błędy i zaniedbania
  • Jak szukać jedności w podzielonym Kościele
  • Parafia moich marzeń
  • Polskie katolicyzmy. Szkice do mapy ideowej

Dialog – ortodoksja – otwartość

  • „Znakowy” rachunek sumienia
  • Jak być katolikiem współczesnym, krytycznym, a zarazem ortodoksyjnym?
  • Potrzeba sensownej krytyki Kościoła
  • Być chrześcijaninem po katolicku
  • Już nie „gaudium et spes”? Kościół w dialogu ze światem po 50 latach

Prorocy mówią do nas

  • Pytania soboru – polskimi pytaniami dziś
  • Maksymalista Blachnicki
  • Ewangelia społeczna według Chrapka
  • Rozmawiał z Nikodemami. Wokół dziedzictwa abp. Życińskiego
  • Kościół przezroczysty. Co łączy trzech papieży
  • Moc ukryta w kruchości. Z Vanierem w szkole ubogich

Zakończenie
Dlaczego otwarta ortodoksja

Opis książki

Jak szukać jedności w podzielonym Kościele? Jak być katolikiem współczesnym, krytycznym, a zarazem ortodoksyjnym? Redaktor naczelny „Więzi” szkicuje w swej książce mapę polskich katolicyzmów. Angażuje się w spory ideowe, wskazuje błędy i zaniedbania polskiego Kościoła, nie pomija jednak spraw, które uważa za pomyłki własnego środowiska. Afirmując otwartość Kościoła, przypomina, że katolicyzm otwarty nie może stanowić wewnątrzkościelnej frakcji. Książka zawiera zarówno wybrane dawne artykuły autora, jak i teksty niepublikowane. Diagnozy Nosowskiego, nawet te sprzed kilkunastu lat, okazują się zaskakująco aktualne.

Ze słowa wstępnego bp. Grzegorza Rysia
„Są w prezentowanym zbiorze teksty niepozbawione pewnej dozy «proroctwa» – takie, które w chwili spisywaniabyły raczej wyczuwaniem przyszłości. Formułowane w nich priorytety i marzenia stają się na nowo programem w Kościele papieża Franciszka. To Kościół świadomy dwóch swoich największych skarbów: Eucharystii i ubogich; Kościół podkreślający z mocą potrzebę działania na rzecz dobra wspólnego (nie tylko wewnątrzkonfesyjnego)”.