Jesień 2020, nr 3

Zamów
-20%

Kruche dziedzictwo

Jan Paweł II od nowa

  • Oprawa: Miękka
  • Liczba stron: 296
  • Format: 145 x 205 mm
  • ISBN: 978-83-65424-42-6
  • Formaty e-book:mobi, epub

Spis treści

SPIS RZECZY

 

Kruchość dziedzictwa

Soborowe laboratorium humanizmu św. Jana Pawła II

Refleksje o stylu Soboru Watykańskiego II

Rewolucja soborowa?

Proroczy głos Soboru w sprawie islamu

Kłopot Kościoła z demokracją?

Trudny proces oddychania dwoma płucami

Piastowski Wyszyński, jagielloński Wojtyła

Nacjonalistyczny smog nad PolskÄ…

Religijność sarmacka

„Trans-Atlantyk”: groteska aktualna w niespokojnym roku

Odwaga myślenia według Wojtyły

Teologia ciała i teologia czułości

Buttiglionego przewodnik po Franciszku

Ku głębszej recepcji Amoris laetitia

Przeżycie dobra, jakim  jest czÅ‚owiek

Granice prawa

Pożegnanie kary śmierci

ZÅ‚udzenie Prometeusza

Spór o ubój rytualny – kolizja racji absolutnych?

Religie a przyszłość Europy

Marzenie nadal inspiruje. Walka bez przemocy w XXI wieku

Wszystkie imiona nadziei

Europa, czyli dążenie do nieskończoności

Nota

Opis książki

Ks. prof. Alfred M. Wierzbicki w swoim zbiorze esejów mierzy się z nauczaniem dwóch papieży – Jana Pawła II oraz Franciszka. Przekonuje, że obecny papież twórczo kontynuuje i rozwija dzieło wielkiego poprzednika. Miłosierdzie, teologia ciała i małżeństwa, otwarcie na dialog z innymi religiami i narodami, dostrzeżenie autonomii sfer: etycznej, społecznej i politycznej, zapobieganie ich klerykalizacji – to kluczowe tematy obu pontyfikatów. Autor sięga do nich, diagnozując również aktualną sytuację Polski i zachodzące w niej przemiany. Nie boi się wskazywać na trapiące dziś nasz kraj problemy: nacjonalizm, ksenofobię, język nienawiści, instrumentalne traktowanie patriotyzmu, ale nie pozostawia czytelnika bez nadziei. Jej źródłem musi być rzetelny i głęboki namysł nad dziedzictwem Soboru Watykańskiego II i ostatnich pontyfikatów.

„Ksiądz Wierzbicki od początku uwydatnia kluczowy moment myśli Jana Pawła II: jego uniwersalizm płynący z idei wolnej osoby ludzkiej oraz nauczania Ewangelii. Ten zasadniczy nurt filozoficznego i chrześcijańskiego uniwersalizmu jest nieprzemijającą wartością, którą niesie w sobie humanistyczne przesłanie Jana Pawła II i które zrosło się na zawsze z dziedzictwem Soboru. Papież z Polski – wraz z wielkimi niedocenianymi przedtem europejskimi teologami – wniósł orientację zdecydowanie humanistyczną do nauczania Kościoła. Pozwala ona z jednej strony przerzucić mosty między katolickim chrześcijaństwem a mentalnością oświeceniową (która ulega zresztą dekonstrukcji), z drugiej umieścić w samym sercu etyki chrześcijańskiej osobę Jezusa Chrystusa – a nie abstrakcyjną, legalistyczną doktrynę nakazów i zakazów”. (Z przedmowy Karola Tarnowskiego)