Zima 2024, nr 4

Zamów
Promocja!

Uwierzyć w niemożliwe

O witrażach Teresy Marii Reklewskiej

  • Oprawa: Twarda
  • Liczba stron: 272 str. + 48 str. wkładka zdjęciowa
  • Format: 136 × 230 mm
  • ISBN: 978-83-66769-24-3

Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 41.40 zł

Spis treści

Wstęp 5
Okno, które samo chce być widokiem 11
Przedstawienie 20

Część I
Konstrukcja, związki, wzory
Dom, rodzina – lata 30. 31
Religijność, praca – lata 40. 36
Warszawa, Akademia – wczesne lata 50. 40
Tkaczka 44
Laski i Kościół otwarty 48
Prawosławie 55
Francja, późne lata 50. – olśnienie 59
Francja, Polska, lata 60. – wędrówka po krawędzi 64
Pustynia – wiatr 75
Polska, lata 70. – pracownia 83
Polska, lata 80. – wir 95
Lata 90. – na antypodach 108
Kolejny wiek – epilog 112

Część II
Barwa, kompozycja, budowa
W poszukiwaniu praobrazu 117
Akademia, wczesne doświadczenia z kolorem 128
Witraże – okres paryski 132
Dziecko czasów 132
Gdzie wszystko jest możliwe 136
Lata 70. – okres polski 146
Zmetaforyzowane niebiosa 146
Przenikanie przestrzeni 151
Lata 80. – erupcja 154
Walka ze smokiem 154
Płonący krzew 158
Opus magnum 161
Lata 90. – ku syntezie 167
Inny świat 167
Rozpoznać kwiat wiśni 171
Credo 173
Wzór 195

Część III
Miejsce, światło, transcendencja
Czego nie można zobaczyć ani pokazać 210
Nawa 214
Inna światłość 218
Skala ludzka, skala boska 223
Na skrzyżowaniu dróg 224
Dialektyka przestrzeni 229
Ogród 233
Sakura fubuki – burza wiśniowego śniegu 239
Przyjazne mise en scène spektaklu władzy 242
Mowa bez słowa, słowo nie z mowy 245

Zakończenie – sługa niewidzialnej rzeczy 253

Bibliografia 259
Indeks osób 262

Opis książki

Książka Uwierzyć w niemożliwe jest tekstem hybrydycznym. Pozornie otrzymujemy klasyczne omówienie „życia i twórczości” jednej z najwybitniejszych polskich witrażystek, Teresy Marii Reklewskiej. Jednak nawet pobieżna lektura sprawia, że dzięki niemu zaczynamy stopniowo wnikać w tajemniczy i fascynujący świat wielowiekowej tradycji witraży i witrażownictwa jako odrębnej dziedziny rzemiosła oraz w sferę sacrum, dla której witraż jest jedynie pośrednim, ale bardzo istotnym medium.

Wesprzyj Więź

Rozległa wiedza filologiczna, filozoficzna i historyczna autorki pozwala jej poruszać się swobodnie w różnych obszarach badawczych, łączących w sobie na przykład informacje na temat metafizycznej i mistycznej interpretacji światła z konkretną, wypracowywaną przez wieki wiedzą technologiczną i warsztatową niezbędną przy powstawaniu witraży.

Prof. Waldemar Okoń

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

logo MKiDNiS

Patronaty