Jesień 2025, nr 3

Zamów
Nowość Promocja!

Ekstaza miłosiernego Samarytanina

  • Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
  • Liczba stron: 352
  • Format: 140 × 205 mm
  • ISBN: 978-83-68465-05-1

Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 30.25 zł

Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 0.00 zł

Spis treści

Wstęp

I. Uczony i Nauczyciel

II. Życie i życie wieczne

III. Dziedzictwo

IV. Kto jest moim bliźnim?

V. Pewien człowiek

VI. Z Jerozolimy do Jerycha

VII. W rękach zbójców

VIII. Kapłan i lewita

IX. Pewien Samarytanin

X. Wnętrzności miłosierdzia

XI. Wino, oliwa, juczne bydlę

XII. Gospoda

XIII. Ordo caritatis

XIV. Prawo ekstazy

XV. Samarytanin Jezus

Zakręt

Bibliografia

Indeks osób

Fragment książki

Punktem wyjścia jest oczywiście tekst biblijny zapisany w Ewangelii św. Łukasza (Łk 10,25–37). Nikogo nie trzeba chyba przekonywać, że przez dwa tysiące lat od jej powstania historia ta obrosła w najróżniejsze interpretacje. Zgadzam się z opinią Erica Ottenheijma, holenderskiego badacza Biblii, który stwierdził: „Święte teksty wyznaczają kierunki interpretacji, które ujawniają zamierzone i niezamierzone znaczenia. W ten sposób historia ich interpretacji (niem. Wirkungsgeschichte) staje się integralną częścią samego tekstu”[1]. Nie da się zignorować istniejących już prób interpretacji, z góry je odrzucając jako błędne, bo niezgodne z osiągnięciami współczesnej egzegezy. Dlatego pisząc ten komentarz, będę sięgał do ojców Kościoła, późniejszych teologów, a także malarzy czy poetów.

Trzeba przyznać, że opowieść ta – inaczej niż historia syna marnotrawnego – nie zrodziła oper, baletów, wielu kantat czy tekstów poetyckich. Widocznie bardziej się nadaje do naśladowania niż do kulturowego reinterpretowania. Nie będzie to kompletny traktat z historii oddziaływania przypowieści na inne teksty kultury. Sama analiza wszystkich obrazów ilustrujących przypowieść domagałaby się osobnego tomu[2]. Nie jest to też klasyczny komentarz filologiczno-egzegetyczny. Czytelnik nie znajdzie tutaj rozważań o strukturze tekstu, pochodzeniu przypowieści, miejscu w trzeciej Ewangelii itd. Proszę tego nie oczekiwać od autora, który nie jest biblistą i nawet nie starał się dotrzeć do wszystkich współczesnych komentarzy.

Ekstaza miłosiernego Samarytanina zamyka tryptyk, na który składają się moje dwie wcześniejsze monografie: Emaus. Tajemnice dnia ósmego oraz Syn marnotrawny. Biografia ocalenia[3]. We wszystkich trzech kierowałem się tą samą metodą.

Krok po kroku, słowo po słowie, zdanie po zdaniu towarzyszyłem bohaterom tych opowieści – jednej historycznej i dwóch przypowieściowych – aby zajrzeć „do wnętrza Pisma”, że użyję wyrażenia Zbigniewa Mikołejki[4]. Tak jak to było w przypadku dwóch wcześniejszych książek, tak i teraz punktem wyjścia jest jakaś moja osobista niezgoda na uproszczoną lekturę Ewangelii, uproszczoną interpretację, która króluje w naszym kaznodziejstwie. Mam nadzieję, że ta książka pomoże w odkryciu niezgłębionego bogactwa Jezusowej przypowieści o pobitym człowieku i jego wybawicielu.

Mam świadomość, że użycie w tytule książki słowa ekstaza, która raczej nie kojarzy się z miłosierdziem, jest dla czytelnika zaskoczeniem. Uznałem jednak, że nie będę we wstępie wyjaśniał związku, jaki jest między ekstazą a postawą bohatera przypowieści. Na wyjaśnienie trzeba poczekać do rozdziału XIV. Mam nadzieję, że ten element suspensu uczyni lekturę książki jeszcze bardziej zajmującą.

 

[1] E. Ottenheijm, „The Inn of the Samaritan”: Religious, Civic and Political Rhetoric of a Biblical Site, w: Jerusalem and Other Holy Places as Foci of Multireligious and Ideological Confrontation, red. P.B. Hartog, Leiden–Boston 2021, s.275.

[2] Przykłady „tłumaczeń” różnych przypowieści, w tym przypowieści o miło[1]siernym Samarytaninie, na teksty kultury w układzie chronologicznym, zob. D.B. Gowler, The Parables after Jesus. Their Imaginative Receptions across Two Millennia, Grand Rapids 2017.

[3] Obie wydane przez Wydawnictwo Więź odpowiednio w 2015 i 2022 roku.

[4] Z. Mikołejko, Emaus i inne spojrzenia do wnętrza Pisma, Gdańsk 2014.

Opis książki

„Ekstaza miłosiernego Samarytanina” to książka niebanalna, czasem egzystencjalnie niepokojąca. Zainteresuje ona tych, których nie zadowala powierzchowna lektura przypowieści – którzy chcą spojrzeć na nią szerzej i głębiej, a przy tym nie boją się zaskoczeń i zadają pytania o złożone znaczenia i sensy.

Opierając się na egzegezie żydowskiej i chrześcijańskiej, ks. Andrzej Draguła analizuje niemal każde słowo przypowieści, każdy obraz, każdą scenę. Z właściwą sobie erudycją, pasją, ale i wrażliwością prowadzi czytelnika przez dzieje interpretacji – od Orygenesa po papieża Leona XIV, od alegorycznych lektur ojców Kościoła po współczesne odczytania społeczne. W swoje refleksje włącza także malarstwo, rzeźbę, architekturę, literaturę piękną, a nawet muzykę i teatr.

Spojrzenie na Jezusową przypowieść z tak wielu perspektyw, bez wchodzenia w utarte schematy i koleiny interpretacyjne pozwala autorowi wyciągać świeże wnioski i wydobywać z ewangelicznego tekstu sensy nie zawsze zauważalne. Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie w ujęciu ks. Draguły to nie jest proste opowiadanie dydaktyczne. To traktat, a nawet dramat egzystencjalny i soteriologiczny o Bogu, który pochyla się nad człowiekiem, aby go ocalić, o Bożej „ekstazie miłosierdzia”, która przekracza wszelkie ludzkie kalkulacje.

dr hab. Kalina Wojciechowska, prof. ChAT

Inne książki autora