rE-medium | Tygodnik Powszechny

Wiosna 2024, nr 1

Zamów
Promocja!

Jerzy Skolimowski
OUTLET

  • Oprawa: Broszurowa ze skrzydełkami
  • Liczba stron: 197
  • Format: 130 × 205 mm
  • ISBN: 978-83-60356-81-4

Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 10.00 zł

Spis treści

Podziękowania

Daleko i blisko… siebie

Cztery portrety… gdzieś blisko siebie

Nowa twarz. Początek i koniec emigracji wewnętrznej

„Trzecia twarz” – Skolimowski adaptator

Skolimowski aktor, malarz, producent i…

Między sukcesem a porażką

Bibliografia

Filmografia

Indeks osób

Fragment książki

Start kończy się powtórzeniem sceny ze spalającym się zdjęciem dziewczyny. Tym razem jednak to nie zdjęcie płonie, ale filmowy obraz z twarzą chłopaka wpatrzonego w dziewczynę. W tle słychać warkot ruszających samochodów. Film kończy biały, pusty kadr. Wieczorem dziewczyna stała się kobietą. A rano chłopak stał się kimś innym. Czy dojrzalszym, bardziej świadomym wyborów, celów, które mają mu przyświecać? Tego nie wiemy. Pewne jest tylko, że stał się zupełnie inną osobą. Filmowa klisza paląca się na naszych oczach jest odautorskim sygnałem nie tylko końca filmu jako takiego, ale przede wszystkim końca przedstawionego świata.

Opis książki

Ta książka sprzedawana jest w kategorii Outlet. Są to najczęściej tytuły uszkodzone podczas transportu czy ekspozycji w księgarni oraz końcówki nakładów. Przecenione książki mogą posiadać uszkodzenia, takie jak przebarwienia, rysy na okładce, przetarcia. Książki z tej kategorii nie podlegają zwrotowi ani wymianie na książki pełnowartościowe. Liczba egz. ograniczona.

Jerzy Skolimowski, który w roku 2007, po szesnastu latach milczenia, wrócił na ekrany Czterema nocami z Anną, a w 2010 odniósł w Wenecji wielki sukces filmem Essential Killing, to człowiek i artysta niezwykle wszechstronny. W młodości bokser, poeta, dramaturg, świetnie zapowiadający się reżyser, po wyjeździe na Zachód w 1967 twórca kilku głośnych filmów, także aktor i malarz. Kiedy tworzył w Polsce swoje pierwsze filmy, był – obok Zbigniewa Cybulskiego – idolem pokolenia, „młodym gniewnym”, ucieleśniał mit outsidera i egzystencjalisty. Dziś, znów mieszkający w Polsce, jest twórcą dojrzałym, niezależnym i odrębnym. Książka Iwony Grodź w sposób kompetentny i wnikliwy analizuje dzieło tego artysty, jednego z najwybitniejszych ludzi polskiego kina.