Poczucie obecności jest moim zdaniem niezbędne w życiu religijnym. Tymczasem moje doświadczenie jest raczej doświadczeniem pustki – mówi Adam Leszczyński w podcaście „Pomiędzy” Sebastiana Dudy.
Słuchaj także na Soundcloud, Youtube i w innych aplikacjach podcastowych
Adam Leszczyński jest historykiem, socjologiem, publicystą. Przez wiele lat pracował w „Gazety Wyborczej”, współzałożyciel Oko.press i członek zespołu „Krytyki Politycznej”. Profesor Uniwersytetu SWPS, gdzie zajmuje się m.in. teorią modernizacji oraz socjologią historyczną. W 2020 r. opublikował „Ludową historię Polski”, za którą m.in. został nominowany do Nagrody Literackiej „Nike”.
– Poczucie obecności jest moim zdaniem niezbędne w życiu religijnym. Tymczasem moje doświadczenie jest raczej doświadczeniem pustki – wyznaje Leszczyński. Przyznaje również, że widzi wśród swoich znajomych związek między doświadczeniem pustki metafizycznej, braku zakorzenienia i sensu a kryzysem duchowym, przejawiającym się między innymi w depresji. – Istnieje duża potrzeba i wyczekiwanie na nowy rodzaj metafizyki i nowego fundamentu moralności. Wydaje mi się, że z powodu fundamentalnego doświadczenia religijnego ludziom znacznie łatwiej było kiedyś znieść dużo gorsze i trudniejsze warunki życia – ocenia historyk.
Historyk wyjawia, że pracuje właśnie nad książką o przeciwnikach zniesienia pańszczyzny. – Porównuję dyskurs wokół tej sprawy w Polsce z debatą o zniesieniu niewolnictwa w Stanach Zjednoczonych. Jest między nimi wiele podobieństw, ale są też istotne różnice. Jedną z ciekawszych różnic jest to, że zarówno abolicjoniści, jak i obrońcy niewolnictwa, bardzo chętnie odwoływali się do argumentów religijnych. Na ziemiach polskich taka argumentacja była zupełnie nieistotna – opowiada Leszczyński.
Z podcastu dowiecie się ponadto: jak argumenty religijne wpływały na dyskurs o niewolnictwie w USA i o pańszczyźnie w Polsce? Co powinno znajdować się u źródeł moralności w społeczeństwie? Czy duchowość może być atrakcyjna dla osoby niereligijnej?
Sebastian Duda w podcaście „Pomiędzy” rozmawia z wierzącymi, niewierzącymi, postwierzącymi i duchowymi poszukiwaczami o tym, jak radzą sobie z pustką po Bogu, doświadczeniu metafizycznym czy eklezjalnym.
Powstawanie podcastów „Więzi” można wesprzeć dobrowolną wpłatą na Patronite.pl/Więź.
Przeczytaj także: Anateizm: nowe otwarcie dla wiary? Rozmowa z ks. Tomášem Halíkiem
BB
Moralność i UE to dwa różne bieguny
Tylko Rosja zachowała niewzruszoną moralność? 🙂
A może USA, Zimbabwe lub Watykan?
Jak się rzuca równie kategoryczne wnioski dobrze byłoby podać jakiś pozytywny przykład Kraju Moralności Powszechnej….
Cóż, mimo Pana poglądów zachęcam do odsłuchania podcastu, bo to b. ciekawa rozmowa dwóch intelektualistów o różnych sprawach. Na pewno przeczytam kolejną książkę Pana Profesora. Choć po „Ludowej historii Polski” przestałam się utożsamiać z Polską (ot, przypadek,urodziliśmy się tu, na dodatek teraz, a gdzie umrzemy i w jakiej kulturze – to się okaże), a w marzeniach wyobrażam sobie, że w XVII w. drogą mniej czy bardziej pokojową zaczęli nami rządzić władcy szwedzcy (protestanci na dodatek). Na pewno przeczytam kolejną. A może nawet kupię i podaruję lokalnej bibliotece ;).