Wiosna 2022, nr 1

Zamów

Zamek Ujazdowski jako narzędzie prawicowego buntu

Zamek Ujazdowski w Warszawie. Fot. Bartosz Morąg / Wikimedia Commons

W polskich kręgach artystycznych, podobnie jak w przypadku elit politycznych, podejmowane są próby tworzenia prawicowej międzynarodówki uciśnionych. Piotr Bernatowicz na pewno nie jest proputinowski. Nie podziela też poglądów Dana Parka na temat Holokaustu. Dlaczego zatem toleruje prezentację takich postaw?

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski to ważny przypadek w dyskusji o polityce kulturalnej Prawa i Sprawiedliwości oraz o pożądanym, czy też postulowanym przez tę partię modelu kultury. Na tym przykładzie da się zobaczyć, w jaki sposób może być realizowana – zapowiadana od 2015 r. przez ministra kultury Piotra Glińskiego – zmiana dotychczasowych priorytetów, zwiększenie pluralizmu oraz dowartościowanie tych twórców, którzy byli dotąd z powodów ideowych czy estetycznych mniej widoczni. Od 2020 r. Zamkiem kieruje krytyk i historyk sztuki Piotr Bernatowicz. Został on, podobnie jak ostatnio Janusz Janowski w Galerii Zachęta, mianowany poza trybem konkursowym (prawo daje ministrowi kultury taką możliwość).

W odróżnieniu od innych ważnych nominatów wicepremiera Glińskiego – malarza i prezesa Związku Polskich Artystów Plastyków powołanego na dyrektora Zachęty, ale też np. Jerzego Miziołka, który nieudolnie szefował stołecznemu Muzeum Narodowemu – Bernatowicz w chwili mianowania miał istotne kompetencje. Nie tylko obronił dobrze oceniany doktorat poświęcony recepcji Pabla Picassa w Europie Środkowo-Wschodniej (jego promotorem był nieżyjący już wybitny historyk sztuki Piotr Piotrowicz), ale też był redaktorem naczelnym ogólnopolskiego miesięcznika poświęconego sztuce „Arteon” – w latach 2006–2010, a następnie od 2012 r. do początku 2014 r. Potem do 2017 r. pełnił funkcję dyrektora Galerii Arsenał w Poznaniu. Był też kuratorem kilku dyskutowanych wystaw. Dodać trzeba, że od października 2018 r. do czasu powołania na szefa Zamku Ujazdowskiego Bernatowicz prezesował publicznemu Radiu Poznań, nadając tej rozgłośni ostry ideologiczny charakter, zgodnie z obecną linią Polskiego Radia.

Wykup prenumeratę „Więzi”
i czytaj bez ograniczeń

Pakiet druk + cyfra

  • 4 drukowane numery kwartalnika „Więź”,
    z bezpłatną dostawą w Polsce (poczynając od numeru 1/2022)
  • Pełny dostęp online do artykułów kwartalnika i treści portalu Więź.pl na 365 dni (od momentu zakupu)
  • W tym samym czasie: bieżące numery „Więzi” w formatach epub, mobi, pdf

Aby dodatkowo wesprzeć „Więź”, możesz wybrać prenumeratę sponsorską.

Jeśli mieszkasz za granicą Polski, napisz do nas: prenumerata@wiez.pl.

Pakiet cyfrowy

  • Pełny dostęp online do artykułów kwartalnika i treści portalu Więź.pl (od momentu zakupu) przez 90 lub 365 dni
  • Kwartalnik „Więź” w formatach epub, mobi, pdf przez kwartał lub rok

Aby dodatkowo wesprzeć „Więź”, możesz wybrać prenumeratę sponsorską.

Podziel się

Wiadomość

Dodaj komentarz

Twoje dane będą przetwarzane w celu publikacji komentarza, a ich administratorem będzie Towarzystwo Więź. Szczegóły: polityka prywatności.