Jesień 2020, nr 3

Zamów

Cyfrowi tubylcy z plemienia przepływu

Magdalena Bigaj. Fot. Sylwester Ciszek

Dla dobra jednostek i całych społeczeństw musimy głośno mówić o tym, że wychowanie do życia z technologiami jest tak samo istotne jak wychowanie do życia w społeczeństwie i rodzinie. I edukację tę przejść muszą nie tylko dzieci, ale także – i to w trybie przyspieszonym – dorośli.

Czytasz Więź? Wspieraj od dziś

Tuż po północy 24 kwietnia 2020 r., w czasie pandemii i globalnej izolacji, dwunastoletni chłopiec wstał z łóżka, ubrał się i oświadczył zdziwionej matce, że idzie właśnie na koncert ze swoim przyjacielem. To okazja, której nie mógł przegapić, i żaden wirus ani zaczynające się rano lekcje online nie mogły go powstrzymać przed udziałem w tym wydarzeniu. Zobaczyć na żywo amerykańskiego rapera Travisa Scotta to marzenie milionów ludzi na całym świecie. Dokładnie 12 milionów – tyle osób uczestniczyło w koncercie, który odbył się w rzeczywistości gry Fortnite, jednej z najpopularniejszych na świecie.

Na wirtualnym trzepaku

Celowo opisując powyższą, prawdziwą skądinąd sytuację, cytuję owego nastolatka, używając słów takich jak „pójść” czy „uczestniczyć” w kontekście czynności wirtualnych, a nie mających miejsce w świecie realnym. Już samo myślenie w kategoriach podziału na świat realny i wirtualny, online i offline, świadczy o tym, że nie należymy do pokolenia nazywanego „pokoleniem przepływu”. Dla młodych ten tradycyjny podział już dawno przestał istnieć, a ich życie manifestuje się w obydwu rzeczywistościach, przepływając pomiędzy światem fizycznym i cyfrowym. To dlatego nasz nastolatek naprawdę był przekonany, że „idzie na koncert”, chociaż nikt z nas, dorosłych, nie powiedziałby, udając się w zimową noc nad ranem przed telewizor, że oto „idzie na rozdanie Oscarów”.

Wielu z nas „pójście” na koncert w świecie wirtualnym czy traktowanie rzeczywistości online na równi ze światem materialnym może wydawać się futurystyczne, ale zapewniam, że to zjawisko dość naturalne dla Młodych Cyfrowych, jak nazywamy ich w Fundacji Dbam o Mój Zasięg, w której w latach 2017–2019 przebadaliśmy pod względem wzorów korzystania z nowych technologii ponad 50 tysięcy nastolatków z 293 powiatów w Polsce1. Amerykańska badaczka Jean Twenge używa natomiast określenia „iGeneration”, mówiąc o pokoleniu urodzonym pomiędzy rokiem 1995 a 20122. Zwraca ona uwagę, że wskutek gwałtownych przemian technologicznych powstała ogromna przepaść pomiędzy osobami urodzonymi przed rokiem 1990 a tymi urodzonymi później.

Wykup prenumeratę „Więzi”
i czytaj bez ograniczeń

Pakiet druk + cyfra

  • Krajowa prenumerata kwartalnika „Więź” na rok 2021 w wersji drukowanej. Numery: wiosna, lato, jesień, zima 2021
  • Te same numery w formatach EPUB, MOBI, PDF oraz dodatkowo numery z roku 2020 wydane od wykupienia prenumeraty
  • Dostęp do treści kwartalnika „Więź” na Więź.pl do końca 2021 roku

Aby dodatkowo wesprzeć „Więź”, wybierz prenumeratę sponsorską. Twoje nazwisko zostanie podane w kolejnym numerze w „Podziękowaniach dla Przyjaciół”.

Jeśli mieszkasz za granicą, napisz do nas na prenumerata@wiez.pl.

Pakiet cyfrowy

  • Dostęp do treści kwartalnika „Więź” na Więź.pl przez kwartał lub rok
  • „Więź” w formatach EPUB, MOBI, PDF przez kwartał lub rok

Aby dodatkowo wesprzeć „Więź”, wybierz prenumeratę sponsorską. Twoje nazwisko zostanie podane w kolejnym numerze w „Podziękowaniach dla Przyjaciół”.

Podziel się

Wiadomość

Dodaj komentarz

Twoje dane będą przetwarzane w celu publikacji komentarza, a ich administratorem będzie Towarzystwo Więź. Szczegóły: polityka prywatności.