Ksiądz
Jego The Square zdobył zeszłoroczną canneńską Złotą Palmę, a teraz kandyduje do Oscara. Ruben Östlund to artysta niezwykle przenikliwy. W sposób perfekcyjny analizuje naturę człowieka, jego słabości, różnorakie uwarunkowania i uzależnienia. Pokazuje trudną walkę z uśpionym wulkanem zła, który drzemie w każdym z nas.
Kobieta
Östlund jest bezlitosny wobec swoich bohaterów, ale jednocześnie – i na szczęście – ich nie odczłowiecza; do niektórych z nich poczuć można nawet współczucie, wręcz sympatię. Reżyser próbuje pokazać świat, w którym egzystują ludzie korzystający z nadmiaru dóbr i ci, doświadczający dojmującego ich braku. Jednych i drugich Östlund pokazuje bez zbędnych sentymentów i politycznej poprawności.
Pełny tekst – w kwartalniku „Więź” wiosna 2018 (dostępnym także jako e-book).