Ksiądz
Irańczyk, Asghar Farhadi, to jeden z największych artystów współczesnego kina. Jego filmy zrealizowane są perfekcyjnie – scenariusze dopracowane w każdym elemencie, żadnych dłużyzn, jednocześnie jest tu miejsce na refleksję filozoficzno-teologiczną, na suspens i na wzruszenie. A prowadzenie aktorów – genialne! Zrealizowane przez niego Rozstanie i Klient to – nie waham się użyć tego słowa – arcydzieła.
Kobieta
Farhadi to nowa, bardzo osobna planeta na niebie nie tylko irańskiego, ale i światowego kina. Twórca Co wiesz o Elly? różni się od tak znakomitych reżyserów irańskich, jak Jafar Panahi, Bahman Ghobadi czy zmarły w zeszłym roku Abbas Kiarostami. Ich znakiem rozpoznawczym jest kino poetyckie, operujące symbolem i metaforą. Filmy Farhadiego są bardzo realistyczne, mają wręcz sznyt dokumentalny. I kipią emocjami, które sprawiają, że ich twórcę określa się mianem irańskiego Hitchcocka.
To jest fragment artykułu. Pełny tekst – w kwartalniku „Więź” jesień 2017 (dostępnym także jako e-book).