rE-medium | Tygodnik Powszechny

Wiosna 2024, nr 1

Zamów

W Galerii „Więzi” Wojciech Moskwa

Od 2005 roku wędruje po Polsce i świecie wyposażony w średnioformatowy aparat analogowy. To właśnie podczas podróży powstaje większość jego prac. W roku 2012 odwiedził Nepal, a owocem tej wyprawy jest cykl fotograficzny zatytułowany: Sansara Nepal – wybrane prace z tego właśnie cyklu prezentujemy w Galerii „Więzi”.
O jednej z  nich autor opowiada: „Pamiętam, jak chodząc po hodowli słoni, zrobiłem przerwę od turystów i zapachu przywiązanych do drewnianych kolumn zwierząt. Skryłem się w zaciszne zakamarki zaplecza, gdzie obsługa paliła papierosy i oglądała telewizję. Moją uwagę zwróciły niesamowicie pozaplatane, zatapiające się w ziemi, warkocze. Zamiast pnia w kadrze umieściłem glebę z rysami po dopiero co zagrabionych liściach. I jednym, który pozostał martwy. Teraz, gdy patrzę na tę fotografię, myślę o sansarze –ciągłym przeistaczaniu się istnień. O cyklu życia i śmierci… W Chitwan w sercu dżungli”. Sansara to termin, który w dalekowschodnich religiach oznacza nieustanne wędrowanie, czyli cykl narodzin, śmierci i reinkarnacji. W swoich czarno-białych fotografiach Wojciech Moskwa potrafi nie tylko uchwycić to „nieustanne wędrowanie”, ale również dotknąć jego tajemnicy.

To jest fragment artykułu. Pełny tekst – w kwartalniku „Więź” jesień 2015 (dostępnym także jako e-book). 

Podziel się

Wiadomość

5 stycznia 2024 r. wyłączyliśmy sekcję Komentarze pod tekstami portalu Więź.pl. Zapraszamy do dyskusji w naszych mediach społecznościowych.