Jesień 2020, nr 3

Zamów

W Galerii WIĘZI Anna Fijałkowska

Wbrew pozorom prezentowane w Galerii WIĘZI prace (s. 23, 47, 67, 189, 211, 232) należące do cyklu Świdermajer – zatrzymać czas, nie pochodzą – chociaż wskazywałyby na to stroje osób znajdujących się na nich – z lat 20. i 30. ubiegłego wieku. Zostały wykonane współcześnie. Ich autorkę zainspirowały stare fotografie, wykonane przez jej dziadka. „Podobnie jak dziadek – mówi artystka – zachwyciłam się niepowtarzalnym nastrojem stylu świdermajer. Chciałam pobudzić wyobraźnię i przywołać oraz utrwalić historyczne już klimaty Otwocka, z ich architekturą i ludźmi”.
Świdermajer to oryginalny styl architektoniczny stworzony przez Michała Elwiro Andriolliego – malarza i grafika włoskiego pochodzenia – który zachwycił się leśnymi, wydmowymi okolicami rzeki Świder i zamieszkał tam w domu własnego projektu. Była to lekka, drewniana konstrukcja wzbogacona pięknymi werandami, inspirowanymi rosyjskimi daczami oraz balkonami z alpejskich schronisk. Leśny klimat i balsamiczne powietrze okolic Otwocka sprawiły, że miasteczko zaczęło przeradzać się w uzdrowisko. Nowe zakłady uzdrowiskowe i sanatoria budowano właśnie w stylu Andriollego. Dziś świetność Otwocka i architektury świdermajer należy już, niestety, do przeszłości, którą Fijałkowska próbuje na swych fotografiach wskrzesić. Piękne niegdyś wille niszczeją, a jest pośród nich dawny pensjonat Abrama Gurewicza, największy drewniany budynek w Europie.

To jest fragment artykułu. Pełny tekst – w kwartalniku WIĘŹ Lato 2013 (dostępny także jako e-book).

Podziel się

Wiadomość

Możliwość komentowania jest wyłączona.