
702
Zima 2025, nr 4
Polskie ćwiczenia z wieloetniczności | Gdy episkopat zawodzi | Po co instytucje kultury?

702
Polskie ćwiczenia z wieloetniczności | Gdy episkopat zawodzi | Po co instytucje kultury?
Spis treści
Społeczeństwo
Polska już nie jest etniczną monokulturą jak przez ostatnie 80 lat. Spotkały się tu dwa traumalandy: polski i ukraiński. Jednak sąsiedztwo nie pogłębia automatycznie wiedzy o sobie nawzajem, wieloetniczność sama się nie ułoży. W jaki sposób uczynić z niej projekt wspólnego świata?
7 Polska–Ukraina: gdy spotykają się dwa traumalandy Michał Bilewicz, Karol Grabias
18 Obok siebie, ale osobno Władysław Jacenko
24 Wieloetniczność się sama nie ułoży Karol Grabias
38 Wiersze: Przekleństwo Racheli. Apokryf; Córka Jeftego Łesia Ukrainka
Historia
43 Wielka narodowa koalicja 1986–1989? Jak PZPR chciała stworzyć niby-opozycję Andrzej Friszke
61 „Trudno powiedzieć”. Wpływ soboru na podejście katolików w PRL do Żydów Bożena Szaynok
71 Trzy po trzy: Organizacja na trzy litery Jakub Wygnański
Wiara
W Polsce doszło do automarginalizacji głosu biskupów. Dlaczego już nie brzmi on czystym „przebaczamy i prosimy o przebaczenie”, lecz kunktatorskim „przeczekamy i prosimy o przeczekanie”? Jak tworzyć Kościół, gdy episkopat zawodzi? Czy zaufanie do biskupów można odbudować?
79 Od „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie” do „Przeczekamy i prosimy o przeczekanie”. Krótka historia Konferencji Episkopatu Polski Monika Białkowska
90 Jak tworzyć Kościół, gdy episkopat zawodzi? s. Barbara Radzimińska, Marta Titaniec, Michał Królikowski, Marcin Przeciszewski, Zbigniew Nosowski
102 Wymieńmy episkopat, a problem zniknie? Marcin Kędzierski
111 Czy zaufanie do biskupów można odbudować? bp Artur Ważny, Tośka Szewczyk
121 Opowieści z przedsionka: Kościół uznał mnie za swoją. Ten z Instagrama Tośka Szewczyk
127 Jan Turnau i teoria mnożnika ekumenicznego Zbigniew Nosowski
130 Santa Dica, ludowa święta z brazylijskiego interioru Renata Siuda-Ambroziak
139 Dzieci Abrahama: Czym różni się dialog międzyreligijny kobiet od dialogu mężczyzn Katarzyna Kowalska NDS
Popołudnie wiary
147 Nie obumiera tylko ta wiara, która wciąż szuka interpretacji Karol Grabias, Marek Szulakiewicz
158 Jakotakość: Cietrzewie profesora S. Michał Zioło OCSO
Kultura
Lokalne placówki, choćby biblioteki publiczne, coraz częściej stają się w Polsce promieniującymi ośrodkami kultury i edukacji. Do kogo adresowana jest praca instytucji kultury? Jaki jest cel ich działalności? Jak często – w imię „dobra sztuki” – dochodzi w nich do przemocy?
163 Instytucje kultury: i hity, i awangarda Paweł Dobrowolski, Dominika Kaszewska, Damian Jankowski
171 „Dla dobra sztuki”. Anatomia przemocy w kulturze Alicja Michalska
181 Kultura w ośrodku za rogiem Szymon Bojdo
190 Wiersze: Emilia; Pustka; Witraż Przemysław Kantorski
193 Popkultura w pułapce nostalgii Katarzyna Czajka-Kominiarczuk
Nad książkami
200 Atak sercowy, apopleksja i szlag. Jak dobrze przeżyć nowe życie Aleksandra Pawlińska
211 Galeria „Więzi”: Jakub Stanek Ewa Kiedio
218 Na progu: Okręt, samolot, samek Jerzy Sosnowski