Krakowska wystawa „Pokolenie’80” i towarzyszące jej monumentalne wydawnictwo pokazują, jak bogate w formie i treści, a także w artystycznych biografiach i wyborach, było zjawisko sztuki niezależnej. Ta ideowo-artystyczna różnorodność zamanifestowała się wyraźnie na zamykającym wystawę spotkaniu po latach, którego bohaterami byli poeci skupieni niegdyś wokół legendarnego ,,bruLionu”. Dawni brulionowcy – w składzie m.in. Marcinowie: Sendecki, Baran i Świetlicki, Krzysztof Koehler, Dariusz Brzóska-Brzóśkiewicz, Darek Foks – przybyli z wielu miejsc, by tłumnie zgromadzonej w muzeum, przeważnie młodej, publiczności odczytać swoje najnowsze i te starsze wiersze. Niestety, nie było wśród nich twórcy pisma i niekwestionowanego lidera środowiska – Roberta Tekielego, którego udziałem była najbardziej radykalna ideowa wolta.
Wystawa Pokolenie’80 uświadamia uderzająco rozległą skalę przejawów kultury niezależnej. To niezwykłe wydarzenie warto by powtórzyć w innych miejscach Polski, nie tylko dlatego, że stanowi świetną lekcję sztuki, ale także dlatego, że jest arcyważną lekcją historii i lekcją sztuki życia.
Cały tekst w miesięczniku WIĘŹ nr 4/2011 (dostępny także w wersji elektronicznej jako e-book)