rE-medium | Tygodnik Powszechny

Wiosna 2024, nr 1

Zamów

Msze w polskich mediach w czasie pandemii: Dwukrotnie więcej czasu antenowego, czterokrotnie – widzów

Bp Piotr Libera przed mszą w trakcie obrad episkopatu Polski 14 czerwca 2019 roku w Wałbrzychu. Fot. episkopat.pl

Najwięcej, 2,26 mln widzów, zgromadziła transmisja mszy w TVP1 15 marca tuż przed południem.

Trwa pandemia koronawirusa. Rząd nakazał wczoraj, by na mszach gromadziło się maksymalnie 5 osób (nie licząc celebransa). Biskupi już wcześniej udzielili wiernym dyspensy od obowiązku uczestnictwa w niedzielnej Eucharystii.

W ostatnich dniach wyraźnie wzrosło zainteresowanie transmisjami mszy w polskich stacjach telewizyjnych. Najwięcej czasu antenowego na audycje religijne stacje przeznaczają w niedziele. Czas ten wyraźnie się podwoił po wprowadzeniu ograniczeń związanych z zahamowaniem rozwoju epidemii koronawirusa – wynika z raportu portalu Wirtualnemedia.pl.

Dane Nielsen Audience Measurement – udostępnione portalowi przez Mediacom – pokazują, że średnia widownia mszy emitowanej w niedziele 15 i 22 marca o godz. 7.00 w TVP1 wyniosła 1,65 mln widzów, co dało 34,04 proc. udziału wśród wszystkich widzów. Dla porównania – w okresie od 1 stycznia do 8 marca (emisja w niedziele i święta o 7.00) transmisje śledziło średnio 435 tys. osób, co dało stacji 18,11 proc. udziału w oglądalności. Widownia mszy w okresie epidemii koronawirusa zwiększyła się zatem prawie czterokrotnie.

Jedynka w ostatnich dniach mszę relacjonuje codziennie. Widownia wszystkich transmisji między 15 a 23 marca wyniosła 1,18 mln osób (21,35 proc. udziału).

15 marca o godz. 7.00 mszę relacjonowało TVP Info (wspólna transmisja z TVP1). Audycję w tej stacji śledziło 452 tys. widzów (łącznie na obu antenach było to 1,89 mln). TVP Info nie transmituje regularnie mszy (wyjątkiem są msze okolicznościowe – np. rocznicowe, pogrzebowe, czy z okazji tzw. miesięcznicy smoleńskiej).

Wyraźny wzrost zainteresowania msze odnotowały też w TVP Polonia. Transmisje 15 i 22 marca miały średnio 166 tys. widzów, podczas gdy w okresie od 5 stycznia do 8 marca było to średnio 46 tys.

Od 12 marca msze oglądać można w TVP3. Relacje do 23 marca śledziło średnio 335 tys. osób. Dotychczas jedna pokazana w TVP Kultura msza zainteresowała 61 tys. osób.

Z powodu epidemii koronawirusa msze zaczął pokazywać komercyjny Polsat News, w którym ogląda je średnio 670 tys. widzów.

Ponad 10-krotny wzrost zainteresowania odnotowała transmitowana w Polsat Rodzina specjalna msza święta dedykowana dzieciom. Relacje 15 i 22 marca śledziło średnio 73 tys. widzów, podczas gdy w okresie od 5 stycznia do 8 marca było to średnio 7 tys. Z kolei w Telewizji Republika liturgie między 5 stycznia a 8 marca śledziło 559 osób, a w okresie od 15 do 23 marca było to 4,6 tys.

Portal Wirtualnemedia.pl informuje, że liczba wszystkich programów religijnych w polskich stacjach telewizyjnych monitorowanych przez Nielsen Audience Measurement (z wyłączeniem TV Trwam – dane tej stacji są mierzone przez instytut, ale nie są udostępniane rynkowi) w okresie od 1 stycznia do 8 marca wyniosła 279, co w przeliczeniu na jeden dzień daje średnio 4,1 audycji. Z kolei od 9 do 15 marca łączna liczba pozycji wyniosła 39 (5,6 w przeliczeniu na jeden dzień), a od 16 do 22 marca – 52 (7,4).

Wyraźnie wzrósł też czas antenowy audycji o tematyce religijnej. Od 1 stycznia do 8 marca w przeliczeniu na jeden dzień były to średnio 2 godziny, 1 minuta i 47 sekund. Z kolei w okresie od 9 do 15 marca czas ten wyniósł średnio 3 godziny, 14 minut i 35 sekund, a tydzień później były to średnio 4 godziny, 29 minut i 18 sekund.

1 marca łączna długość audycji religijnych wyniosła 9 godzin, 28 minut i 37 sekund, 8 marca było to 9 godzin, 12 minut i 31 sekund. Z kolei 15 marca czas antenowy wyniósł 15 godzin, 8 minut i 27 sekund, a tydzień później było to 16 godzin, 14 minut i 2 sekundy. 1 i 8 marca liczba audycji religijnych wyniosła po 16, a w kolejne dwie niedziele było to po 22 pozycje.

Wesprzyj Więź

Spośród wszystkich programów religijnych w okresie od 1 stycznia do 23 marca br. najwięcej – 2,26 mln – widzów miała transmisja mszy świętej w TVP1 15 marca tuż przed południem. 13 pozycji w top 20 należało do mszy. Po dwie lokaty zajęły audycje „Anioł Pański”, „Między ziemią a niebem” oraz „Okiem wiary”. Szesnaście pozycji w top 20 to audycje pokazane w Jedynce, a po dwie lokaty do zestawienia wprowadziły Polsat News i TVP Info. 19 na 20 tytułów to pozycje pokazane po 15 marca.

KAI, DJ

Zobacz też tekst „Modlitwa, nie «oglądanie». Instrukcja obsługi transmisji Mszy świętej” ks. Andrzeja Draguły

Podziel się

Wiadomość