Istotnymi „bohaterami” cyklu są przedmioty odnajdujące się w zupełnie odmiennym od standardowego zastosowaniu. W miejscach kojarzących się z uroczą sielanką, jak i w tych przywodzących na myśl świat o włos od apokalipsy śledzimy inwencję mieszkańców w wykorzystaniu materiałów z odzysku.
Twój własny kawałek zielonej trawy. Wycinek świata urządzony według osobistych upodobań, będący kosmosem lub chaosem. Może i małym prywatnym rajem na odskok od rozpędzonej codzienności. „Kontakt z naturą poprawia nasze samopoczucie oraz pomaga zachować zdrowie fizyczne i psychiczne” – banalne zdania z poradników trzepoczą w myślach, gdy dotykasz czegoś organicznego, pachnącego wilgocią, ubabranego ziemią i rzeczywiście: jak mówili, tak właśnie się dzieje. Czy zawsze mamy i będziemy mieli miejsce, by się wydarzało?
W projekcie The Gardener, z którego wybrane zdjęcia prezentujemy w tej odsłonie Galerii „Więzi”, Jan Brykczyński przedstawia fenomen miejskich upraw warzyw i owoców (urban farming) na czterech kontynentach. Te oddolne inicjatywy, mające często charakter partyzancki i stanowiące według autora przejaw globalnego ruchu oporu, dokumentował w dzielnicach o niskich dochodach w Nowym Jorku, Nairobi, Warszawie i Erewaniu.
Choć miejsca te silnie różnią się pod względem historii, kultury, klimatu i stopnia rozwoju ekonomicznego, w kontekście upraw daje się dostrzec podobne potrzeby i metodę działań. Jak zauważa Brykczyński: „Nasilające się migracje do dużych miast i związane z tym niedobory zdrowej żywności w społecznościach o niskich dochodach są problemem globalnym. Miejskie uprawy stały się alternatywnym źródłem świeżych owoców i warzyw zarówno w krajach rozwijających się, jak i rozwiniętych”.
Istotnymi „bohaterami” cyklu są przedmioty odnajdujące się w zupełnie odmiennym od standardowego zastosowaniu. W miejscach kojarzących się z uroczą sielanką, jak i w tych przywodzących na myśl świat o włos od apokalipsy śledzimy inwencję mieszkańców w wykorzystaniu materiałów z odzysku.
*
Jan Brykczyński jest członkiem kolektywu Sputnik Photos, wykładowcą na ASP w Gdańsku, w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie i w Łódzkiej Szkole Filmowej. Jego prace znajdują się między innymi w kolekcji Musée de l’Elysée i Centre Pompidou.
Fotografie ukazały się w kwartalniku „Więź” zima 2024.