Zima 2025, nr 4

Zamów

Popkultura w pułapce nostalgii

Kadr promujący serial „Stranger Things”. Fot. Netflix

Czy mija moda na sentymentalne powroty do ostatnich dekad XX wieku? Raczej zamiast przesuwać się od jednej dekady do następnej, próbujemy pamiętać wszystkie naraz. Jednak żadnej taką, jaką była naprawdę.

Tekst ukazał się w kwartalniku „Więź” zima 2025. W wolnym dostępie można przeczytać jedynie jego fragment. W całości jest otwarty tylko dla prenumeratorów naszego pisma i osób z wykupionym pakietem cyfrowym. Subskrypcję można kupić TUTAJ.

Na początku listopada 2025 r. odbyła się uroczysta premiera piątego, a zarazem finałowego, sezonu Stranger Things. Produkcja, która zadebiutowała na Netfliksie w 2016 r. (szybko stając się najpopularniejszym serialem na platformie), jest symbolem fali nostalgii i powrotów do kultury popularnej lat 80. i 90.

Młodzi bohaterowie jeżdżący bez nadzoru na swoich BMX-ach i grający w Dungeons & Dragons to niemal wizualna kwintesencja połowy przedostatniej dekady minionego stulecia. Podobnie jak ścieżka dźwiękowa, która zaowocowała przypomnieniem sobie hitów z tej epoki, jak Running Up That Hill Kate Bush.

W sytuacji globalnego niepokoju spoglądanie w przyszłość wydaje się bez porównania mniej atrakcyjne niż zanurzenie się w przeszłości

Katarzyna Czajka-Kominiarczuk

Udostępnij tekst

Zakończenie serii niemal dekadę później stawia widzów przed pytaniem: czy to już koniec sentymentalnych powrotów do ostatnich dekad XX wieku? A jeśli tak, to co czeka nas dalej?

Gdy demokracja triumfowała

To, że fala nostalgii za latami 80. i 90. stanie się istotnym elementem kultury, było oczywiste. Wraz ze starzeniem się pokolenia millenialsów, które zbliżało się do kryzysu wieku średniego, było pewne, że zwróci się ono ku latom swojego dzieciństwa. Zwłaszcza że to dzieciństwo przypadło na okres niezwykle dynamicznych przemian.

Wtedy zaczynała się cała kultura komputerowa, nowe gatunki muzyczne i programy telewizyjne. Dzięki pojawieniu się magnetowidów i kaset VHS po raz pierwszy uczestnictwo w kulturze popularnej mogło być tak masowe. Zmieniał się też świat – zimna wojna powoli dobiegała końca, a nasza część Europy przechodziła dynamiczną transformację ustrojową. Tym jednak, co do tamtych czasów przyciągało nie tylko millenialsów, jest ich drastyczna odmienność od współczesności.

Wykup prenumeratę „Więzi”
i czytaj bez ograniczeń

Pakiet Druk+Cyfra

    • 4 drukowane numery kwartalnika „Więź”
      z bezpłatną dostawą w Polsce
    • 4 numery „Więzi” w formatach epub, mobi, pdf (do pobrania w trakcie trwania prenumeraty)
    • Pełny dostęp online do artykułów kwartalnika i treści portalu Więź.pl na 365 dni (od momentu zakupu)

Wesprzyj dodatkowo „Więź” – wybierz prenumeratę sponsorską.

Jeśli mieszkasz za granicą Polski, napisz do nas: prenumerata@wiez.pl.

Od nowego roku cena prenumeraty wzrośnie do 139,32 zł

Pakiet cyfrowy

  • Pełny dostęp online do artykułów kwartalnika i treści portalu Więź.pl (od momentu zakupu) przez 90 lub 365 dni
  • Kwartalnik „Więź” w formatach epub, mobi, pdf przez kwartał lub rok (do pobrania
    w trakcie trwania prenumeraty)

Wesprzyj dodatkowo „Więź” – wybierz prenumeratę sponsorską.

Ceny pakietów cyfrowych w 2026 r. bez zmian.

Tekst ukazał się w kwartalniku „Więź” zima 2025.

Podziel się

Wiadomość

5 stycznia 2024 r. wyłączyliśmy sekcję Komentarze pod tekstami portalu Więź.pl. Zapraszamy do dyskusji w naszych mediach społecznościowych.