Wiosna 2025, nr 1

Zamów

Galeria „Więzi”: Agnieszka Rayss

Fot. Agnieszka Rayss

Niedookreślone zabudowania o cylindrycznych czy też owalnych kształtach przywodzą na myśl krajobraz z innej planety i rodzą pytania o ich zagadkowych użytkowników oraz o zdarzenia toczące się w tej scenerii.

Elektrociepłownie, oczyszczalnie ścieków, kompostownie wraz z przyległymi do nich terenami nie należą do ulubionych miejsc spacerów i wycieczek. To obszar tego, co pomijane, zapomniane, wyparte, choć konieczne dla normalnego funkcjonowania miasta (w tym konkretnym przypadku – Warszawy). Eksplorując industrialne przestrzenie o poranku i zmierzchu, Agnieszka Rayss skupiła się nie na ich rzeczywistym, praktycznym wymiarze, ale na specyficznym pięknie i ujawniającej się w tych porach aurze tajemnicy i niesamowitości.

– Dążyłam do odrealnienia tych budynków, do zatopienia ich w mieszance światła dziennego i światła sztucznego – mówiła na antenie radiowej Trójki. – Chciałam, żeby na tych zdjęciach była pokazana równoległa rzeczywistość mojego prywatnego kosmosu, którego w czasie wypraw w miejską dzicz szukałam.

Niedookreślone zabudowania o cylindrycznych czy też owalnych kształtach przywodzą na myśl krajobraz z innej planety i rodzą pytania o ich zagadkowych użytkowników oraz o zdarzenia toczące się w tej scenerii. W szerokim wachlarzu odczuć, jakie budzą, obok zaintrygowania może pojawić się też niepokój i apokaliptyczne intuicje dotyczące zagłady, którą sprowadzamy niepohamowanym pędem ku stechnicyzowaniu i uprzemysłowieniu życia. To ten właśnie kierunek interpretacji obrał Filip Springer, pisząc o zdjęciach Agnieszki Rayss opublikowanych w 2015 r. w albumie fotograficznym Tu się zaczyna koniec miast. Wybór zdjęć prezentowanych w obecnej odsłonie Galerii „Więzi” pochodzi właśnie z tego cyklu.

Więź.pl to personalistyczne spojrzenie na wiarę, kulturę, społeczeństwo i politykę.

Cenisz naszą publicystykę? Potrzebujemy Twojego wsparcia, by kontynuować i rozwijać nasze działania.

Wesprzyj nas dobrowolną darowizną:

*

W swojej działalności fotograficznej Agnieszka Rayss jest w głównej mierze dokumentalistką. Zajmują ją szczególnie przemiany polityczne i społeczne w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, wpływ globalnej popkultury i wzorców zachodnich w tym obszarze. Jest współzałożycielką kolektywu Sputnik Photos oraz laureatką wielu nagród, między innymi Picture of the Year, Grand Press Photo, Newsreportaż, BZWBK Press Photo, oraz dwukrotną finalistką Hasselblad Masters Award.


Fotografie ukazały się w kwartalniku „Więź” wiosna 2025.

Podziel się

Wiadomość

5 stycznia 2024 r. wyłączyliśmy sekcję Komentarze pod tekstami portalu Więź.pl. Zapraszamy do dyskusji w naszych mediach społecznościowych.