Nauczycielem Roku 2022 została Iwona Pietrzak-Płachta. Laur Nauczyciela Jutr@ otrzymała Aldona Rumińska-Szalska. –Nauczyciel musi być człowiekiem wolnym – mówiła Wanda Traczyk-Stawska, która odebrała tytuł Przyjaciela Szkoły.
11 października na Zamku Królewskim w Warszawie poznaliśmy laureatów konkursów Nauczyciel Roku oraz Nauczyciel Jutr@.
Nauczycielem Roku 2022 została Iwona Pietrzak-Płachta – nauczycielka i bibliotekarka z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pliszczynie. Laur Nauczyciela Jutr@ otrzymała Aldona Rumińska-Szalska, pedagog wspomagająca ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 105 im. Ludwiki Wawrzyńskiej w Krakowie.
Honorowy tytuł Przyjaciela Szkoły 2022 wręczono Wandzie Traczyk-Stawskiej – pedagog specjalnej, żołnierce Armii Krajowej, uczestniczce Powstania Warszawskiego.
Honorowy tytuł Inicjatywy Edukacyjnej Roku 2022 trafił do Fundacji ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom! Uhonorowano także pozostałych finalistów – przyznano dwa równorzędne wyróżnienia i 10 nominacji do tytułu Nauczyciel Roku 2022 oraz dziewięć tytułów finalistów Konkursu Nauczyciel Jutr@.
Pożeracze książek
Dzięki Iwonie Pietrzak-Płachcie w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Pliszczynie nie ma zwykłej szkolnej biblioteki – jest Wypożyczalnia Skrzydeł. Bo, jak podkreśla Nauczycielka Roku 2020, jej misja to podsunąć „właściwą książkę, właściwej osobie, we właściwym czasie, żeby uleczyć duszę lub dmuchnąć w skrzydła”.
Prowadzona przez nią biblioteka może pochwalić się wyróżnieniami i nagrodami w prestiżowym konkursie Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich „Mistrz Promocji Czytelnictwa”. Wypożyczalnia Skrzydeł z Pliszczyna – jako pierwsza w historii szkolna biblioteka – zajęła trzecie miejsce w tym konkursie. Wyżej uplasowały się tylko Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu i Miejska Biblioteka w Inowrocławiu.
Iwona Pietrzak-Płachta należy do Ratowników Czytelnictwa – wspólnoty edukatorów, liderów pracujących na rzecz upowszechnienia czytania wśród dzieci. Jest również inicjatorką akcji „wyprawki czytelnicze” dla uczniów pierwszych klas oraz autorką innowacji „Świat jest naszym lustrem – moja pierwsza książka sensoryczna”. Dzięki wyróżnionej nauczycielce w Pliszczynie Narodowe Czytanie dla uczniów i nauczycieli odbyło się… na rowerach.
W jej projekcie „Pożeracze książek” dzieci z klas I–III w ciągu trzech miesięcy „pożarły” ponad 1,5 tys. książek. Kiedy zaś wybuchła pandemia, Wypożyczalnia Skrzydeł przeniosła się do sieci, a jej profil w mediach społecznościowych stał się miejscem spotkań z czytelnikami i rodzicami uczniów, a także wirtualną wypożyczalnią.
Kodowanie, robotyka i Emp@tyczna Klasa
Jednym z dwojga wyróżnionych w tegorocznym Konkursie Nauczyciel Roku jest Marek Grzywna, nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej nr 23 im. Kawalerów Uśmiechu w Toruniu. Na swoich lekcjach wykorzystuje roboty, smartfony, płytki programowalne, drukarki 3D i wiele innych narzędzi. Uatrakcyjnia zajęcia wprowadzając zasady gry znane z popularnych teleturniejów.
Prowadzi także zajęcia z kodowania i robotyki dla przedszkolaków. Napisał własny Program Zajęć Edukacyjnych „Science” – lekcji w języku angielskim dla uczniów klas I–III (wykonywanie eksperymentów i doświadczeń). Stworzył też Ogólnopolski Projekt Emp@tyczna Klasa, który promuje lojalność, współpracę i wzajemną pomoc wśród młodzieży. Uczestniczy w nim około 100 szkół z całej Polski.
W okresie nauki zdalnej prowadził webinary dla nauczycieli, a w szkole stworzył Wirtualny Pokój Nauczycielski. Utworzone przez niego profile na Facebooku i YouTubie skupiają kilkadziesiąt tysięcy osób – nauczycieli, uczniów, dyrektorów.
Komiks, slam i wiele więcej
W konkursie Nauczyciel Roku 2022 wyróżnienie zdobyła także Aleksandra Korczak, nauczycielka języka polskiego, etyki i filozofii w CLV Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bohaterek
Powstania Warszawskiego w Warszawie.
W pracy z uczniami zestawia ze sobą sztuki wizualne, muzykę i literaturę oraz wprowadza konteksty etyczne i filozoficzne. W okresie pandemii przekonała uczniów do pisania pamiętników, tworzenia własnych utworów poetyckich, opowiadań na podstawie przeczytanych lektur, esejów na temat własnego systemu wartości. Młodzież przygotowuje komiksy, audiobooki, ilustrowane opowiadania i reportaże.
Aleksandra Korczak pracę w szkole łączy ze studiami doktoranckimi na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Uprawia slam poetycki. A jako metodolożka, autorka wykładów, scenariuszy i innych materiałów edukacyjnych współpracuje m.in. z Muzeum Polin, Fundacją Języka Polskiego i Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Uczeń w centrum uwagi
Aldona Rumińska-Szańska, zwyciężczyni tegorocznego konkursu Nauczyciel Jutr@, pracuje jako pedagożka wspomagająca z uczniami z niepełnosprawnościami. Jak pisała w swoim zgłoszeniu do konkursu, najważniejsze jest dla niej, aby uczeń mógł udowodnić sobie swoją sprawczość i talent, aby był wielkim w swoich oczach i porównywał się przede wszystkim z sobą samym. Uważa też, że w pracy z dziećmi o różnych potrzebach (emocjonalnych, fizycznych, umysłowych) ważne są niejednorodne metody terapeutyczne – dlatego ciągle się rozwija i próbuje tego, co nowe.
Odbierając nagrodę, Aldona Rumińska-Szańska tak zdefiniowała Nauczyciela Jutr@: – To nauczyciel, który działa pomimo wszystko, pomimo trudów, pomimo różnych zawirowań, różnych kwestii spornych w oświacie; który działa „mimo to”, przezwycięża siebie, ale też pozwala innym przezwyciężać samych siebie, pozwala wzrastać innym i tym samym unosić swoje skrzydła. Nauczyciel Jutr@ łączy ze sobą świat cyfrowy ze wspaniałą tradycją, z której się wywodzimy. Ma w sobie pokój, ale nie zawsze spokój.
Laureatka podziękowała środowisku szkolnemu oraz najbliższym: – Dziękuję rodzinie, ponieważ wszyscy z nas są tutaj dlatego, że mają wspaniałe wsparcie rodziny. Te rodziny monitorują, przeżywają to, co my przechodzimy poza granicami domów.
Przesłanie
Wanda Traczyk-Stawska zwróciła się do laureatów tegorocznych nagród.
– Życzę wam, żebyście zdołali odzyskać to, co sprawiło, że moje pokolenie tak się zachowało. Bo my nie urodziliśmy się inni, byliśmy tacy sami jak ci, którzy się rodzą teraz. Nas jednak tak wychowano. Pamiętajcie, że waszym zadaniem jest nie tylko nauczanie, ale także wychowanie. Uczenie tego, żeby dzieci potrafiły być tolerancyjne wobec siebie, żeby umiały wspólnie pracować, żeby sprawiało im przyjemność to, że idą do szkoły. Cała sztuka w tym, żeby dziecko chciało chcieć, żeby chciało się chcieć uczyć. To będzie możliwe tylko wtedy, kiedy szkoła stanie się dla dziecka atrakcyjna, będzie miejscem, gdzie dziecko jest szanowane, doceniane i bardzo kochane. To ostatnie jest chyba najważniejsze.
Nauczyciel musi być człowiekiem wolnym. Wielką przyjemnością było przyjść tu do was. I zobaczyć, że nie muszę się bać, że jak umrę, to Polska będzie miała słabe szkoły, bo nie będzie miał kto krzyczeć, że źle się dzieje. Mam zapalenie płuc, ale do was przyszłam z całą satysfakcją. Bardzo wam dziękuję i wierzę, że dacie sobie radę – mówiła Wanda Traczyk-Stawska.
Nauczyciela Roku wyłoniono już po raz dwudziesty (organizatorem konkursu jest „Głos Nauczycielski”), a Nauczyciela Jutr@ po raz drugi (współorganizatorami konkursu są „Głos Nauczycielski” i Fundacja Orange).
Głos Nauczycielski, Fundacja Orange, KJ
Przeczytaj też: Czy „silniejszy” ma kształtować „słabszego”– prawa dziecka