Redakcja „Więzi” zaprasza na wielkanocny koncert organowy dr. Michała Szostaka „Więź z Mesjaszem” w niedzielę, 12 kwietnia, o 18. Spotykamy się nietypowo – przed ekranami komputerów i smartfonów.
Koncertu – wykonywanego przez dr. Michała Szostaka na jego domowych organach – wysłuchamy na tej stronie, w oknie poniżej.
To jeszcze nie tradycja, ale już prawie: pierwszy koncert dr. Szostaka pod tytułem „Więź z Mesjaszem” odbył się przed ostatnią niedzielą adwentu w warszawskiej bazylice Św. Krzyża na Krakowskim Przedmieściu. Sympatycy muzyka oraz „Więzi” wypełnili wszystkie ławy.
Teraz, w czasie pandemii, dr Szostak zaprasza do własnego domu. Inaczej niż w przestrzeni kościoła – będziemy mogli zobaczyć go z bliska, choć na ekranie. Będziemy mogli go także usłyszeć. Bo specjalne warunki sprawiają, że staniemy się nie tylko słuchaczami, ale przede wszystkim – gośćmi.
PROGRAM
1. Alleluja z oratorium Mesjasz – G.F. Haendel
2. Aria (na strunie G) ze Suity orkiestrowej D-dur – J.S. Bach, BWV 1068
3. Preludium i Fuga e-moll (katedralne) – J.S. Bach, BWV 533
4. Voluntary a-moll – J. Robinson
5. Fantazja „Christus Vincit” – improwizacja
6. Andantino g-moll – C. Franck
7. Tryptyk Wielkanocny: Życie, Śmierć, Odrodzenie – improwizacja
Koncert potrwa około 50 minut.
Dr Michał Szostak jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Józefa Elsnera w Warszawie. Grę na organach studiował na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, natomiast improwizację organową – w Papieskim Instytucie Ambrozjańskim Muzyki Sakralnej (PIAMS) w Mediolanie. Uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych na podstawie rozprawy „Organy, jako źródło inspiracji w sztuce improwizacji i praktyce wykonawczej”.
Należy do towarzystwa The Royal College of Organists z siedzibą w Londynie, jako pierwszy Polak otrzymał jego certyfikat. Jest także członkiem Europejskiego Oddziału największego północnoamerykańskiego stowarzyszenia organistów w Stanach Zjednoczonych American Guild of Organists oraz The Organ Historical Society – zajmującego się badaniami naukowymi w zakresie instrumentów.
Regularnie uczestniczy w kursach mistrzowskich organizowanych na całym świecie, dotyczących problematyki wykonawczej utworów organowych, improwizacji organowej oraz muzyki liturgicznej. Koncertuje regularnie w krajach Europy, Ameryki Północnej i Afryki. Publikuje teksty organologiczne w periodykach polskich i zagranicznych.
W latach 2002-2011 był organistą kościoła p.w. Matki Bożej z Lourdes w Warszawie; w latach 2011-2018 organistą Sanktuarium Najświętszej Maryi Panny Licheńskiej w Licheniu Starym, gdzie grał na największych w Polsce organach. Napisał kilka książek, m.in. „Licheńskie Organy na tle największych instrumentów Polski, Europy i świata”.
W 2017 r. nagrał płytę „Ave Regina Caelorum” z improwizacjami, w 2018 r. kolejną – „Francuskie inspiracje: II połowa XIX wieku”. Obie na organach licheńskich.