Aleksandra Domańska reinterpretuje klasyczne dzieła Henryka Rzewuskiego, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Elizy Orzeszkowej w kontekście naszej tożsamości narodowej. „Od dawna nie czytałem tak wnikliwych analiz polskiej duszy i polskich podziałów” – pisze prof. Andrzej Friszke.
Dziś w Bibliotece „Więzi” ukazała się książka „Bohatyrowicze. Szkice do portretu” Aleksandry Domańskiej. Autorka podejmuje na nowo lekturę klasycznych dzieł Jędrzeja Kitowicza, Józefa Wybickiego, Henryka Rzewuskiego, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Elizy Orzeszkowej w kontekście naszej tożsamości kulturowej i narodowej.
„Autorka wiele uwagi poświęca dziedzictwu duchowemu, jakie poprzednie pokolenia przekazały nam w spadku, a które mimo upływu wielu lat nadal nie zostało przezwyciężone” – zauważa prof. Rafał Habielski.
Zdaniem prof. Andrzeja Friszkego, „eseje Aleksandry Domańskiej poświęcone analizie polskich tradycji patriotycznych XVIII-XIX wieku pokazują głęboką perspektywę naszych dzisiejszych sporów o polskość, o sens dziejów, o relacje z Europą Zachodnią”. „Odniesienia do współczesności są jednak bardzo dyskretne, nie mają nic wspólnego z publicystyką lub polemiką. Od dawna nie czytałem tak wnikliwych analiz polskiej duszy i polskich podziałów” – zaznacza szef działu historycznego kwartalnika „Więź”.
Aleksandra Domańska to pisarka, reżyserka, absolwentka Filologii Polskiej UW i Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie, autorka spektakli teatralnych, telewizyjnych i filmu dokumentalnego „Wilcza 11” oraz książek: „Ulica cioci Oli” (2013), „Ulica Pogodna” (2014) i „Grzybowska 6/10. Lament” (2016).
DJ