Jesień 2024, nr 3

Zamów

WIĘŹ, jesień 2016

Polska pamięć: duma i wina. WIĘŹ, jesień 2016

Zapraszamy do lektury i kupna jesiennej „Więzi”!

248 stron: najważniejsze tematy podane w atrakcyjnej formie przez znakomitych ekspertów.
Kwartalnik jest dostępny w wersjach drukowanej oraz elektronicznej tutaj
W numerze:

Polska pamięć: duma i wina

  • w redakcyjnej dyskusji Żołnierze wyklęci” między historią, popkulturą a polityką Tomasz Łabuszewski i Rafał Wnuk (oraz w imieniu redakcji: Andrzej Friszke i Zbigniew Nosowski) spierają się o relacje między prawdą a mitem o powojennym podziemiu antykomunistycznym;
  • Marek Zając przedstawia portret, również wewnętrzny, rotmistrza Witolda Pileckiego i przypomina, że to bohater narodowy, a nie nacjonalistyczny;
  • Paweł Machcewicz, dyrektor Muzeum II Wojny Światowej dowodzi, że sfera historii – także w wymiarze publicznym – powinna być pluralistyczna, że państwo nie powinno sobie rościć pretensji do omnipotencji, bo w tej sferze działa także wiele innych podmiotów;
  • Bogdan Białek, prezes Stowarzyszenia im. Jana Karskiego, w rozmowie z Bartoszem Bartosikiem opowiada o swoim zaangażowaniu w pracę nad pojednaniem kielczan z trudną prawdą o udziale mieszkańców miasta w pogromie, którego ofiarami w lipcu 1946 r. stali się ich żydowscy sąsiedzi;
  • Halina Bortnowska, Andrzej Friszke i Stanisław Krajewski zastanawiają się, czy mówienie o trudnych i wstydliwych faktach w historii własnego narodu to – jak chce przysłowie – karygodne kalanie „własnego gniazda”, i pytają: czy zawsze taka otwartość na niechlubną prawdę jest słuszna.

Kościół ponad ideologiami

  • Charles Camosy apeluje, by wreszcie zakończyć wojny kulturowe – i na przykładach z USA przekonuje, że to możliwe;
  • George Weigel twierdzi, że wojny kulturowe nasilają się, a winą za ich podgrzewanie obarcza lewicę, prowadzącą – jak twierdzi – „od czterdziestu lat agresywne ataki na tradycyjną moralność”;
  • Andrzej Draguła w artykule Franciszek ponad podziałami stawia tezę, że obecny papież idzie dalej niż Jan Paweł II, który powiedział, że „człowiek jest drogą Kościoła”, bowiem Franciszek upomina się o bardzo konkretnego człowieka – z indywidualną historią, twarzą, imieniem i nazwiskiem;
  • Austen Ivereigh w artykule Strategia papieża wobec islamistów obala tezy tych, którzy zarzucają Franciszkowi naiwność wobec tzw. Państwa Islamskiego i przedstawia założenia bardzo przemyślanej i dalekowzrocznej polityki obecnego papieża wobec PI.

Wychodzenie ze wstydu?

  • Przemysław Czapliński w rozmowie Puste zbiorniki dumy z Sebastianem Dudą pokazuje, jak narracje emancypacyjna i neoliberalna wpędzały Polaków w poczucie wstydu, co doprowadziło do obecnego pompowania zbiorowego sumienia Polaków dumą;
  • Piotr Cieplak i Tadeusz Słobodzianek dyskutują o tezach Czaplińskiego, o powinnościach sztuki, oczekiwaniach wobec niej i nowej publiczności;
  • Marcin Stachowicz w eseju Widoki wstydu. Prorozwojowe zawstydzanie i wizualna ekologia, zainspirowany tezami Nicholasa Mirzoeffa, opisuje strategie naszego patrzenia na świat oraz wzywa wytwórców i odbiorców obrazów do zwrócenia oczu w stronę ciemnych zaułków rzeczywistości.
Wesprzyj Więź

I wiele, wiele innych artykułów, w tym m.in.:

  • Tomáš Halík w eseju Religia a nacjonalizm w Europie Środkowo-Wschodniej dowodzi, że nacjonalizm „to zjawisko, które trzeba badać także z punktu widzenia religioznawstwa – a zwłaszcza socjologii religii – ponieważ między religią a nacjonalizmem istnieje silna więź”;
  • Andriej Kurkow w tekście Każdy ma swoją Ukrainę opisuje teraźniejszość i historyczną matrycę Ukrainy w 25-lecie niepodległości;
  • w artykule Twórcza wierność. Od Karola Wojtyły do „Amoris laetitia” Rodrigo Guerra López przypomina, że swego czasu – podobnie jak ostatnia adhortacja Franciszka – również twórczość Wojtyły wywołała zastrzeżenia i nieufność wobec przedstawionych tam tez; ukazuje też organiczny rozwój nauczania ostatnich trzech papieży na temat małżeństwa;
  • Agata Skowron-Nalborczyk przygląda się znaczeniu i rozumieniu miłosierdzia w Koranie oraz w teologii muzułmańskiej, zarówno tradycyjnej, jak i współczesnej;
  • Maria Rogaczewska pisze o wyzwaniu, jakim dla czytelnika jest zbiór wstrząsających reportaży Artura Domosławskiego, zebranych w książce Wykluczeni;
  • Aleksandra Nizioł w reportażu Pożyteczni też chcą być opisuje powstanie i działalność trzech klubokawiarni, w których pracują osoby z niepełnoprawnością intelektualną i autyści;
  • Ksiądz z kobietą w kinie, czyli Katarzyna Jabłońska, ks. Andrzej Luter, przyglądają się twórczości Ryszarda Bugajskiego, w tym jego najnowszemu filmowi Zaćma, którego bohaterką jest stalinowska zbrodniarka – Julia Brystygierowa;
  • Jacek Pieśniewski opisuje ingerencje cenzorskie w „Tygodniku Powszechnym” 1981-1987; prezentujemy również jego niepublikowaną rozmowę z Krzysztofem Kozłowskim o tym, jak redakcja „TP” radziła sobie z cenzurą;
  • nowe wiersze Anny Augustyniak i Łukasza Mańczyka; nowe tłumaczenia poezji Mariny Cwietajewej (tłum. Zbigniew Dmitroca), a także stałe felietony i recenzje książek.

Tym z Państwa, którzy chcieliby zrecenzować letni numer kwartalnika „Więź” lub przeprowadzić rozmowę z którymś z autorów, służymy egzemplarzem recenzyjnym i pomocą w nawiązaniu kontaktów.

Katarzyna Jabłońska
sekretarz redakcji
katarzyna.jablonska@wiez.pl

Podziel się

Wiadomość