Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Bieżący numer

Polskie podziały, polskie zaufanie | Kryzysy naszego Kościoła | Kultura w trybie zdalnym

3 (681) 2020

Polskie podziały, polskie zaufanie | Kryzysy naszego Kościoła | Kultura w trybie zdalnym

Czy podziały między Polakami są autentyczne? A może zostały wykreowana przez specjalistów od politycznego marketingu? Czy – obok politycznych „banków gniewu” – mogą powstać u nas również „banki zaufania”?
Skoro nawet mistykę dało się powiązać z molestowaniem seksualnym, to kryzys dotyczy w Kościele także duchowości. Po co komu Kościół, który nie umie rozpoznać zła? Skąd więc czerpać dziś nadzieję?
Podczas pandemii głównym terminalem kultury stał się komputer. Jednak czy bez kontaktu z żywym człowiekiem kultura, edukacja i liturgia pozostają jeszcze sobą? Jak poradziły sobie w zderzeniu z radykalną cyfryzacją?
 

spis rzeczy numeru

O numerze mówi

Do lektury zaprasza Zbigniew Nosowski

WIĘŹ na YouTube

Ostatnie numery

Polskie podziały, polskie zaufanie | Kryzysy naszego Kościoła | Kultura w trybie zdalnym

3 (681) 2020

Polskie podziały, polskie zaufanie | Kryzysy naszego Kościoła | Kultura w trybie zdalnym

Czy podziały między Polakami są autentyczne? A może zostały wykreowana przez specjalistów od po...
Życie w nadmiarze bodźców | Katolicyzm polski i/lub powszechny | Wielka wojna muzealna

2 (680) 2020

Życie w nadmiarze bodźców | Katolicyzm polski i/lub powszechny | Wielka wojna muzealna

W kontakcie z nowymi technologiami nie powinniśmy dziś ufać nawet własnym zmysłom. Tymczasem w ...
Wychowanie do przemocy | Formacja czy deformacja kapłańska? | W co wierzy Olga Tokarczuk?

1 (679) 2020

Wychowanie do przemocy | Formacja czy deformacja kapłańska? | W co wierzy Olga Tokarczuk?

Coraz bardziej boimy się przemocy na ulicach, choć oswajamy agresję w debacie publicznej. Jakie...
archiwum numerów

Artykuły

Marcin Sumowski

Powrót do średniowiecza?

Inspiracje dla współczesnej formacji kapłańskiej

Kler średniowieczny był zapewne bardziej oddalony od świeckich niż starożytny. Nie wydaje się jednak, aby duchownych i świeckich dzielił wówczas mur, co sugerują współczesne stereotypy. W średniowieczu kandydaci do kapłaństwa nie byli formowani w seminariach. Po święcenia przychodziło się „z zewnątrz”, nie kończyły one zresztą procesu formacyjnego. Pewną rolę odgrywały w nim bractwa kapłańskie, podręczniki dla kleru, ale również krytyka duchowieństwa. Pełny...
czytaj więcej

Justyna Sobolewska, Ewa Buczek, Katarzyna Jabłońska

Uratują nas małe wspólnoty

rozmowa

Obecny kryzys po raz kolejny pokazał, że również w działaniach na rzecz kultury najlepszą drogą oporu jest tworzenie wspólnot. To one właśnie – we współpracy z różnymi stowarzyszeniami i przy wsparciu samorządów – budują solidarność społeczną, która może zmieniać rzeczywistość. Pełny tekst – w kwartalniku „Więź” jesień 2020 (dostępnym także jako e-book).  
czytaj więcej

Wojciech Łysek

Historia
Prometeizm, czyli zapowiedź jesieni narodów

Zwolennicy prometeizmu przegrali. Mieli jednak rację, że XX wiek to epoka nacjonalizmów. Słuszność ich poglądów historia uznała jednak dopiero na przełomie lat 80. i 90. XX wieku, kiedy to niepodległość uzyskała część narodów zamieszkujących Związek Radziecki. Pełny tekst – w kwartalniku „Więź” jesień 2020 (dostępnym także jako e-book).  
czytaj więcej
 

Wydarzenia

Spotkanie „Więzi”: Wciąż bardziej obcy?

Jaki jest wizerunek cudzoziemców, migrantów i uchodźców w polskiej debacie publicznej?
czytaj więcej

Spotkanie wokół wiosennej „Więzi”

Politycy do polityki, historycy do historii? Zapraszamy na dyskusję o współczesnej polityce historycznej!
czytaj więcej

Zimowa „Więź”: Miłuj obcego jak siebie samego

Zimowa „Więź” już w sprzedaży! Zapraszamy do lektury!
czytaj więcej

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?