
Proces stawania się matką wiąże się dla mnie ze zmianą sposobu widzenia. Zmienia się codzienny krajobraz oraz miejsca, w których przebywam, w moim otoczeniu pojawiają się nowe osoby i rzeczy – pisze Antonina Gugała.
– Macierzyństwo wydaje mi się czymś wspaniałym i strasznym zarazem – zapisuje swoje odczucia z etapu ciąży Antonina Gugała. To, co dojrzewa w środku, ulega dziwnym przemianom, nabrzmiewa niczym ciało szykujące się do porodu – cała alchemia psychicznych rewolucji prowadzących do bycia matką znajduje wyraz w jej fotografiach układających się w cykl Biegnę do słońca. W Galerii „Więzi” prezentujemy kilka z nich, podążając za zwykłymi-niezwykłymi przedmiotami, zjawiskami, grą światła i cienia, których obserwowanie wypełnia znaczną część matczyno-dziecięcej codzienności.
– Proces stawania się matką wiąże się dla mnie ze zmianą sposobu widzenia. Zmienia się codzienny krajobraz oraz miejsca, w których przebywam, w moim otoczeniu pojawiają się nowe osoby i rzeczy – pisze Gugała. – Równocześnie obserwuję, jak moje dzieci uczą się patrzeć. W tym wczesnym okresie, którego granice wydają się dość niewyraźne, patrzę jakby podwójnie z mojej i ich perspektywy. Na początku to ja kieruję naszym wzrokiem – chronię ich oczy przed niebezpiecznym, pokazuję to, co uznaję za wartościowe. Z czasem to one zaczynają wodzić moim spojrzeniem. Fotografia – narzędzie, które poznałam przed tym, jak zostałam matką – towarzyszy mi w tym procesie.
Zdjęcia z cyklu Biegnę do słońca wraz z tekstami autorki są przygotowywane do wydania w formie książki fotograficznej. Część z nich można obejrzeć do 31 sierpnia w CSW Zamek Ujazdowski na przekrojowej wystawie polskiej fotografii Oczy moje zwodzą pszczoły.

Więź.pl to personalistyczne spojrzenie na wiarę, kulturę, społeczeństwo i politykę.
Cenisz naszą publicystykę? Potrzebujemy Twojego wsparcia, by kontynuować i rozwijać nasze działania.
Wesprzyj nas dobrowolną darowizną:
*
Antonina Gugała jest absolwentką Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opawie, a także Wydziału Psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Fotografia stanowi zarówno centralny temat jej działań badawczych, jak też główne medium, którym wypowiada się w ramach swojej aktywności artystycznej. Jej prace znalazły się m.in. w kolekcji fotografii współczesnej Muzeum Warszawy. Przygotowywana przez nią praca doktorska dotyczy relacji profesjonalnej fotografii oraz instytucji macierzyństwa.
Fotografie ukazały się w kwartalniku „Więź” lato 2025.