Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Bieżący numer

Dlaczego (nie) przemoc?

4 (666) 2016

Dlaczego (nie) przemoc?

Gdy politycy na najwyższych szczeblach władzy bawią się w wojnę, sprawa robi się szalenie niebezpieczna. Analizujemy rosnącą modę na przemoc i przypominamy, że jedyną skuteczną odpowiedzią jest nieprzemoc.

Skąd bierze się fascynacja przemocą we współczesnej kulturze? Czy znudziliśmy się życiem w najbezpieczniejszej epoce ludzkości? Co może być pociągającego chociażby w nazistowskiej architekturze?

W dziale religijnym analizujemy adhortację „Amoris laetitia” i kłopoty, jakie sprawia ona Kościołowi. Franciszek przypomina, że to norma jest dla człowieka, a nie człowiek dla normy. Dlaczego brzmi to tak świeżo i odkrywczo?

spis rzeczy numeru

O numerze mówi

WIĘŹ, zima 2016

WIĘŹ na YouTube

Ostatnie numery

Dlaczego (nie) przemoc?

4 (666) 2016

Dlaczego (nie) przemoc?

Gdy politycy na najwyższych szczeblach władzy bawią się w wojnę, sprawa robi się szalenie ...
Polska pamięć: duma i wina

3 (665) 2016

Polska pamięć: duma i wina

Spór o polską pamięć zaostrzył się. Czy jest w niej miejsce i na dumę, i na winę; i na bohaters...
Kościół na miarę miłosierdzia

2 (664) 2016

Kościół na miarę miłosierdzia

Do szukania dróg miłosiernego duszpasterstwa zachęca papież Franciszek, ostatnio przez adhortac...
archiwum numerów

Artykuły

Mohammad as-Sammak

Dzieci Abrahama
Święty Franciszek, muzułmanie i wolność religijna

W czasie średniowiecznych krucjat krzyżowcy opanowali Damiettę, wówczas małą wioskę, a dzisiaj wielkie miasto[1]. Siły egipskich muzułmanów odpierały atak. Oblężenie trwało długo, ale nie przyniosło rozstrzygnięcia. Pewnego spokojnego dnia, kiedy nie było walk, z obozu krzyżowców wyszedł mnich ubrany w charakterystyczny habit, niosąc w ręku tylko Biblię. Nie miał przy sobie żadnej broni, nawet kija. Muzułmanie byli zaskoczeni, że zbliża...
czytaj więcej

Zygmunt Bauman

Dziedziniec dialogu
„My” bez „onych”

Do tej pory nasi przodkowie integrowali się dzięki posiadaniu wspólnego wroga. Ale teraz – gdy mówimy o jednej, globalnej ludzkości – gdzie znaleźć tego wroga? Ulrich Beck, jeden z największych, najbardziej wnikliwych współczesnych socjologów, bardzo prosto i jasno opisał to zjawisko. Powiedział: „Już teraz żyjemy w rzeczywistości kosmopolitycznej". Jesteśmy w niej, czy tego chcemy czy nie, po prostu się w niej znaleźliśmy. Oznacza to, że cokolwiek dzieje się w...
czytaj więcej

Piotr M.A. Cywiński

Niech żyje wojna!?

Żyjemy w świecie coraz bardziej nieznośnym. Może jeszcze nie teraz, ale – nie bardzo dziś wierzę, by mogło być inaczej – w ciągu najbliższych dwóch dekad pewnie znowu zaczniemy wzajemnie się mordować. Nie wiem, skąd to się wzię-ło. Być może za dawno nie było wojen, więc pokoju nie potrafimy szanować? Zabawa w wojnę Pod koniec lat siedemdziesiątych – gdy jako sześcio-siedmiolatek biegałem z młodszym kolegą po małej ulicy Górnego Mokotowa – zatrzymał się...
czytaj więcej
 

Wydarzenia

Norma dla człowieka, a nie człowiek dla normy: „Amoris laetitia” (zapis audio)

Zapraszamy do odsłuchania zapisu debaty, poświęconej adhortacji apostolskiej papieża Franciszka „Amoris laetitia” o miłości w rodzinie.
31 stycznia 2017 r.
czytaj więcej

Norma dla człowieka, a nie człowiek dla normy: „Amoris laetitia” (spotkanie)

Fot. Ryan McGuire/gratisography.com
Zapraszamy na spotkanie wokół adhortacji papieża Franciszka „Amoris laetitia”, które odbędzie się w Klubie Inteligencji Katolickiej w Warszawie przy ul. Freta 20/24a we wtorek 24 stycznia o godz. 18.30. Inspiracją będzie najnowszy numer „Więzi”.
24 stycznia 2016 r.
czytaj więcej

Zimowa WIĘŹ: dlaczego (nie) przemoc?

Okładka zimowej „Więzi”
Nowa „Więź” już w sprzedaży! Piszemy w niej o społecznej fascynacji przemocą, konieczności oporu bez przemocy oraz o adhortacji „Amoris laetitia”.
8 grudnia 2016 r.
czytaj więcej

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?